Human Computation

October 10, 2008 at 6:21 pm (Skola)


Human Computation
Är en 51 minuters film som handlar om hur man kan få användaren att styra upp information på nätet på ett billigt och roligt sätt.
I början av filmen presenteras Luis von Ahn som ska hålla i föredraget. Luis ser så där lagom menlös och nervös ut. När han tar sig upp i talarstolen så blir han som förbytt och likt mig en pedagogisk och intressant person att lyssna på.

Det första han börjar prata om är Captcha och han förklarar vad det är och vad det innebär. Det roligaste där var när han tog exemplet där man skulle rösta fram bästa skolan och drog upp att man där lätt kan skapa ett program som röstar om och om igen på sin egna skola. Precis så gjorde min kompis, när han vann en Expressen tävling.  Hade det funnits en captcha där hade han förmodligen inte vunnit.

Nästa punkt var The Esp Game som han själv hade kommit på. Ide´n med det spelet var att sätta namn på bilder.
Problemet han såg var att om man tex sökte på ordet hund på google image så fick man fram bilder som inte alls hade med hundar att göra.
Hans lösning på detta var the esp game, som fick oss vanliga användare att sätta namn på bilderna.

Kortfattat så funkar det så att två spelare får se varsin bild och ska skriva in i ett fält vad det är. När båda har skrivit i samma ord får dem poäng. Om sen ett annat spelande par skulle få upp samma bild, så är det ord som redan är skrivna listade och får ej användas på så sätt kommer man fram till synonymer.

Luis hade även kommit på smarta lösningar hur man kunde spela spelet som singel player och hur man förhindrade fusk. Personligen tyckte jag att hela iden och hur han hade skapat tjänsten verkar riktigt kul och smart.

www.espgame.org

Nästa samtalsämne var Peekaboom som bygger på att orientera detaljer på bilder, så att användaren i framtiden kan se vart på en bild sökordet befinner sig. För att få detta att fungera så har herr Luis gjort en vidare utvekling på esp game.

Peekaboom är också upplagt som ett spel där man är två spelare. Spelare 1 får en bild på exempelvis en massa blommor där det sitter en humla och suger näktar. På bilden står det Humla, vilket innebär att han ska klicka på humlan. När han gjort det så får spelare 2 fram den urklippta humlan från spelare 1 och ska skriva vad det är. Om han då skriver humla får dem poäng. På så sätt har de possitionerat humlan på bilden och tex google kan använda sig av informationen.

www.peekaboom.net

Sista delen av presentationen bestod av att Luis tog upp en tjänst som heter Verbosity som ännu inte släppts.Verbositys syfte är att göra datorerna smartare. Detta ska han uppnå genom ännu ett trevligt spel som liknar 20 frågor.

Detta spel fungerar kortfattat så att man är två spelare och spelare 1 får ett ord. Om detta ord är tex som i filmen “milk” kommer det sedan upp en mening som är relevant till ordet i fråga. I meningen saknas det ett ord som ska fyllas i (inte milk) i exemplet lyder meningen “is typically near —-” och spelare 1 skriver i detta fall in ordet cereal. Så håller det på tills spelare 2 kommer på att det är milk som är ordet och skriver in det då får de poäng. På detta sätt kan datorn i framtiden sätta ord i olika sammanhang.

Allt som Luis presenterar följs upp av statistik och allt känns proffsigt och tilltalande. Det bästa är i slutet under frågestunden när Luis drar upp en cola och det ser ut som en solklar produktplacering.

Har du en timme över så tycker jag helt klart att du ska se filmen!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: